Stwórz nowe powiadomienie cenowe

Koronawirus sparaliżował światowy przemysł motoryzacyjny!

Opublikowano przez Jakub w kategorii Rynek walut, Tematy pozostałe na 05.03.2020
Cena złota (XAU-PLN)
6 621,90 PLN/oz
  
- 47,53 PLN
Cena srebra (XAG-PLN)
68,44 PLN/oz
  
- 0,88 PLN

Pochodzący z Chin i nieustannie rozprzestrzeniający się koronawirus SARS-CoV-2 wyjątkowo mocno uderzył w światowy przemysł motoryzacyjny. Fabryki samochodów i części samochodowych, w których produkcja została wstrzymana w styczniu z powodu obchodów Nowego Roku w chińskim kalendarzu, w dalszym ciągu nie zostały powtórnie otwarte z powodu sytuacji kryzysowej, jaką wywołała światowa epidemia COVID-19!

Tragiczne skutki chińskiego koronawirusa

Wuhan – miasto, w którym wybuchła epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 – i otaczająca je prowincja Hubei to centrum chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Najbardziej uprzemysłowiony kraj na świecie stał się jednocześnie największym na świecie producentem samochodów w ostatnich dziesięcioleciach. W Chinach znajdują się bowiem fabryki światowych marek motoryzacyjnych, takich jak Volkswagen, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai czy Renault.

Aktualny przestój chińskich centrów motoryzacyjnych pośrednio mocno wpływa na globalny przemysł motoryzacyjny. Mianowicie produkcja podzespołów przemysłu samochodowego z całej planety przeniosła się do Chin, a dłuższa stagnacja grozi sparaliżowaniem przemysłu samochodowego na całym świecie. Do zależnych w znacznym stopniu od chińskiego przemysłu podwykonawców należą również takie firmy jak Bosch, Schaeffler, ZF Friedrichshafen, Faurecia i Valeo.

Adrian Bachmann – komentarz głównego analityka Tavex Group:

Kwarantanna, która jest jedną z bezpośrednich przyczyn wstrzymania chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, ujawnia, że współczesny świat stanowi jeden organizm, zbudowany ze zintegrowanych jednostek produkcyjnych, których poszczególne klastry przemysłowe nie będą mogły działać autonomicznie w praktycznie żadnym sektorze produkcyjnym.

Chiny – światowy kowal

Podobnie jak Wielka Brytania w pierwszej połowie XIX wieku, tak aktualnie Chiny stały się światowym kowalem. Kowalem, którego nakłady produkcyjne w wielu sektorach funkcjonują na zasadzie monopolu. To ze względu na wysoką efektywność kosztową na zintegrowanych globalnie rynkach (subsydiowanie producentów krajowych). Zaistniała obecnie sytuacja doprowadziła do tego, że niektóre ważne towary praktycznie nie są już dostępne w żadnym kraju na świecie, poza Chinami. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w przemyśle motoryzacyjnym oraz sektorze elektronicznym, w którym Chiny są w stanie zamknąć praktycznie cały światowy przemysł dzięki metalom ziemnym.

Słabość wynikająca z bliskiej integracji światowej produkcji przemysłowej jest faktem, którego nasilenia możemy spodziewać się w niedalekiej przyszłości ze względu na globalne prawa gospodarcze, finansowe i inwestycyjne. Z powodu rozbieżności pomiędzy blokami geopolitycznymi, a modelami cywilizacyjnymi oczekuje się, że zamiast jednego zintegrowanego globalnego łańcucha dostaw pojawi się kilka dużych bloków. Są to bloki euroazjatyckie i euroatlantyckie, które są niezależne od świata zewnętrznego w zakresie produkcji niektórych kluczowych technologii (reaktorów, turbin, układów scalonych itp.). Objęte są zasadami wolnego handlu w obrębie bloku. W pozostałych strefach globalnych praktycznie nie ma żadnej z około 300 kluczowych technologii tworzących autonomiczny blok.

Opracowanie na podstawie artykułu tavid.ee.

Możesz chcieć również przeczytać